Передплата друкованого видання на 2021 рік

Індекс видання: 30496

Часопис "НОВИЙ ЧАС"

Тематика: Громадсько-політичні та літературно-художні видання

Мінімальний строк передплати: 1 міс.

Передплатити

Для чого потрібне територіальне об’єднання громад?

Територіальне об’єднання громад потрібне для того, щоб реально перемістити кошти районного, обласного чи державного бюджету на місцевий рівень, дати можливість громаді самій розпоряджатись коштами, які збираються на території.

На території Ходорівщини ми маємо 15 сільських рад, які існують в незалежній Україні протягом 25-ти років. Результатом такого устрою, сформованого за роки незалежності, стало повне зубожіння та зникнення сіл зі згаданої території. Не треба далеко ходити, я родом із села Демидів, яке фактично вже не існує як сільська громада. В селі залишилось небагато літніх людей та декілька дач львів’ян. Це є результат саме такого територіального утворення.

Якщо хтось думає, що нам потрібно далі рухатись таким шляхом, то я так не вважаю. Це політика зубожіння сіл. Ми повинні змінити систему утворення сільських рад та місцевого самоврядування. Я констатую факт (це стосується безпосередньо кожної сільської ради), перетворення сільської ради на орган, функція якого зводиться до видачі довідок про місце проживання та смерть. Є голова ради, який носить печатку, фактично записані в депутати люди, які можливо самі не знають про своє депутатство, та й жителі села про них не знають. Такі сільські ради не самодостатні, і вони себе вижили як такі.

Так склалось, що ми історично повертаємось до старого устрою. Століття назад, за Польщі, був Ходорівський повіт. Радянська влада перейняла територіальний устрій, і в нас існував Ходорівський район, який був самодостатньою фінансовою одиницею. Зараз ми отримали голів сільських рад, які не є представниками влади, а носіями влади без повноважень. Наступним кроком є утворення Ходорівської громади.

В чому відмінність? Вона полягає в тому, що всі податкові збори (єдиний податок від доходів фізичних осіб, єдиний податок) зараз будуть залишатись на рівні місцевої територіальної громади. За різними розрахунками бюджет об’єднаних громад має бути більшим від бюджету теперішнього рівня на 50%. Це великі кошти, якими громада буде розпоряджатись сама.

Ми переходимо до трирівневої системи формування бюджету. Що це таке? Раніше була чотирирівнева система, а саме бюджет сільської ради, бюджет районної ради, обласної, і державний бюджет. Тепер будемо мати бюджет громади, області і державний бюджет. Чим простіше фінансування бюджетних рівнів, тим легше добиватись преференцій і коштів.

На сьогодні всіма грошима сільських рад розпоряджається районна державна адміністрація, а сільська рада чи Ходорівська міська працює за залишковим принципом. Зміна цієї реформи полягає в тому, що розпорядником коштів стає об’єднана громада. І не тільки, громада стає власником майна, яке нині момент належить районній раді. В об’єднаній громаді власник майна і розпорядник коштів - один.

Люди отримують реальний механізм, яким вони обирають голову і виконавчий комітет, який складається зі старост, які, по суті, теж впливають на прийняття фінансових рішень. Старости і голова розпоряджаються грошима громади. Ми будемо мати безпосередню відповідальність самих людей за їх вибір.

Великою помилкою є назва закону, повторюю, тільки назва, де вказано, що це добровільне об’єднання громад. Воно має бути добровільне, але також має бути на підставі виключно фінансового розрахунку.

Я вважаю, що це має бути не добровільне об’єднання громад, а фінансове об’єднання громад. Немає різниці, яке село і хто голова, для мене має значення рівномірний розподіл коштів між біднішими громадами і багатшими. Це і ціль об’єднання - забезпечити рівномірність розвитку територій.

Конкретно до прикладів, які в нас відбулись. У нас створені Новострілищанська, Гніздичівська і в Стрийському районі Грабовецька об’єднані громади. Ми маємо три приклади, і вони всі зовсім різні. На жаль, деякі наші державні чиновники підігрували популізму, і відбулось створення громад, які насправді фінансово неспроможні. З трьох громад, які створені на базі Жидачівського та Стрийського районів, самодостатньою фінансово є тільки Гніздичівська, що в принципі було відомо до моменту їх створення. Суть полягає в тому, що є державна субвенція (це не є дохід громади, що часто путають наші люди) і є дохід громади, що має йти саме на її розвиток. Якщо ці цифри не співставляють, то це означає що громада не є спроможною. Я говорив і говорю далі, що такі утворення як Грабовецька громада, Новострілищанська громада є фінансово несамодостатні. Це не мої припущення, а висновки фінансового департаменту, який це вирахував ще набагато раніше. Ми не можемо перетворювати об’єднання громад на розподіл портфелів між майбутніми кандидатами чи представниками того чи іншого села. Я з повагою ставлюсь до кожного голови, вони всі однакові, але я виходжу виключно з інтересів простих громадян, а не тих, хто хоче стати керівником тої чи іншої громади. Я це кажу відверто і несу відповідальність за сказане, як і ті, хто обіцяв людям «золоті гори», не маючи на це можливості. Для мене є зрозумілим прагнення кожного села до самовизначеності, тому що я теж патріот своєї Ходорівщини, а кожна людина патріот свого села. Проте це не означає, що ми маємо дозволити місцевим настроям переважати над здоровим глуздом. В нас є допущені прогріхи у формуванні як Грабовецької, Новострілищанської, так і Ходорівської громад. До мене були неодноразові звернення по формуванню Новострілищанської громади, зокрема від мешканців Кнісела та від Грусятицької сільської громади, яка за кілька місяців від прийняття одного рішення приймає друге. На всі звернення, які були від громадян, я відповідно відреагував. Надіслав депутатський запит в прокуратуру щодо законності створення Новострілищанської громади, у зв’язку зі зверненнями жителів с. Кнісело, депутатське звернення в Центральну виборчу комісію та комітет правової політики з роз’ясненням можливості виходу Грусятицької сільської ради з об’єднання.

Я поважаю рішення кожного села, але якщо вони діють виключно в правовому полі. Я сподіваюсь, що як є напрацьований механізм входження в громаду, так є проекти законів в Верховній Раді на механізм виходу сіл чи окремих громад з об’єднання. Це має відбуватись тільки у відповідності до закону та фінансової самодостатності, але без лозунгів і популізму!

Андрій КІТ, народний депутат України.


Надрукувати  

Відео

Презентація нового роману Роксолани Сьоми "Світи суміжні"

Виставка народного одягу Жидачівщини

Виставка "Жидачівщина в полум’ї революції та російсько-української війни"