Передплата друкованого видання на 2021 рік

Індекс видання: 30496

Часопис "НОВИЙ ЧАС"

Тематика: Громадсько-політичні та літературно-художні видання

Мінімальний строк передплати: 1 міс.

Передплатити

«Навколо природи і мови»

«Проекти будують мости. Мости, які з’єднують минуле і майбутнє, людей різної культури і віросповідань. Цей проект об’єднав наші знання про природу трьох країн, методи дослідження причин екологічних проблем і можливості їх вирішення».

Л. Баранкевич.

Під назвою «Навколо природи і мови» з 6 по 15 вересня проходив навчальний міжнародний природничий проект у рамках співпраці між Жидачівською гімназією ім. О. Партицького та гімназією №2 м. Вєпж Республіки Польща. Участь у ньому взяли також представники школи литовського міста Бездане. Ідея проведення такого проекту належить директорам української та польської гімназій – Василю Благому та Вєславу Якубцу. Дружба між Жидачівською гімназією та гімназією з Вєпжа триває з 2008 року. За цей час втілено в життя багато різноманітних проектів, які стосувалися вивчення мов, історії, культур двох народів. А це перший проект природничого характеру.

Протягом двох тижнів 20 учнів з Польщі, Литви та України (єдина представниця України - учениця Жидачівської гімназії ім. О.Партицького Юлія Околовська, переможниця районної олімпіади з хімії, в супроводі вчителя - заступника директора гімназії Лесі Антонівни Баранкевич) мали змогу обмінятися досвідом вивчення природничих наук, ознайомитися з методикою викладання відповідних дисциплін за кордоном, а також відвідати цікаві з історичної точки зору місця Польщі та Литви. Юлія Околовська разом зі своїм вчителем та учасниками проекту відвідували уроки біології та хімії у польській гімназії.

Своїми враженнями з «Новим часом» ділиться вчитель Л. Баранкевич:

- Найбільше на уроках у польській школі мене вразило обладнання, яке використовують гімназисти у навчанні. На заняттях школярі користуються сучасними електронними мікроскопами, які дають змогу бачити картину на невеликому моніторі, а при необхідності зробити й фото. Наша гімназистка Юля теж мала можливість попрацювати з цим обладнанням. Ми встигли ознайомитись з польськими підручниками з хімії. Хочу зазначити, що велика увага приділяється саме формуванню практичних знань і навиків. Наприклад, діти вивчають тільки ті матеріали та речовини, з якими вони стикаються у побуті, у повсякденному житті, природі. Пріоритетне місце займає вивчення впливу речовин на довкілля. Саме це відрізняє наші українські школи від польських, оскільки ми більше уваги приділяємо формуванню теоретичних знань.

Заходи проекту відбувалися на території Біловезької пущі – національної заповідної зони Польщі і Білорусі. Там учасники провели три дні. Вони відвідали резервацію-заповідник, побачили рідкісні та зникаючі види тварин та рослин. Із захопленням пані Леся розповідає про перебування у заповіднику:

- Нам дуже пощастило, – каже Леся Антонівна, - ми змогли побачити зубра – символ Біловезької пущі. Заповідник – це єдине місце, де збереглися популяції цих тварини у живій природі. З розповіді екскурсоводів ми зрозуміли, що не всім відвідувачам щастить спостерігати за цими тваринами. Зубр для Біловезької пущі –дуже шанована тварина, голова якої зображена на емблемі парку. Учасники проекту мали змогу побачити й інших тварин, які перебувають під охороною: рись, вовків, оленів, лосів та інших. На території заповідника проводились заняття на природі: діти вчились визначати різні види рослин, зокрема лишайників. А лишайники, як відомо, - це індикатори чистоти повітря. За наявністю тих чи інших видів можна судити про рівень чистоти повітря.

Відвідали учасники проекту музей, що знаходиться на території Біловезької пущі. Щоб обмінятися знаннями з історії, культури та традиції трьох країн, п. Леся та її учениця провели гру під назвою «Українсько-польсько-литовський равлик».

Наступний етап проекту проходив у Литві в школі невеличкого містечка Бездане. Учасники проекту відвідували уроки хімії та біології в цій школі, а вчитель із Жидачева мала нагоду читати урок хімії для литовських та польських школярів українською мовою. Литовські школярів вперше почули звичні для них хімічні терміни по-українськи.

- Цей проект цікавий тим, - говорить Леся Антонівна,- що, крім навчання, діти змогли добре відпочити, відвідати багато цікавих місць. Для них було проведено екскурсії по Вільнюсу, в замок Тракай, в міста Живєц, Варшаву та Краків.

Наприкінці проекту школярі повинні були здавати тестування по здобутих знаннях на польській мові. Для Юлі це було дещо несподівано, адже юна гімназистка ще тільки почала своє знайомство з польською мовою. Але завдяки перебуванню у середовищі польських та литовських учнів вона багато навчилась та здала тест нарівні з усіма і досягла хороших результатів.

На запитання, що найбільше сподобалось у Польщі, вчитель разом з ученицею відповіли: «Все». «Цей проект був настільки змістовно організований, що ми і вчилися, і відпочивали, і багато побачили нового, - каже Юля Околовська».

- А що, на вашу думку, українцям варто перейняти, навчитись у поляків? - звертаюсь до пані Лесі.

- Мене дуже вразив щирий патріотизм поляків. Українці багато говорять про свою любов до Батьківщини, але, на жаль, наш патріотизм тільки на словах. А от поляки справами підтверджують власну повагу та шану до рідної землі: кожна святиня, кожне місце, яке має значення для історії Польщі, в належному стані, відвідується поляками від найменшої дитини до поважних мешканців.

У результаті цього проекту Жидачівська гімназія налагодила контакти із литовською школою. І в планах уже визріває новий проект, який втілюватиметься у життя за участі уже трьох шкіл-партнерів. У свою чергу Жидачівська гімназія чекає польських гостей уже на початку жовтня.

Марія ТАТЧИН.


Надрукувати  

Відео

Презентація нового роману Роксолани Сьоми "Світи суміжні"

Виставка народного одягу Жидачівщини

Виставка "Жидачівщина в полум’ї революції та російсько-української війни"