Передплата друкованого видання на 2020 рік

Індекс видання: 30496

Часопис "НОВИЙ ЧАС"

Тематика: Громадсько-політичні та літературно-художні видання

Мінімальний строк передплати: 1 міс.

Передплатити

Даючи знання – не відбирай здоров´я

Згідно з опитуванням, яке проводилось серед учнів та батьків Жидачівської ЗОШ №2 І-ІІІ ст., 50% дітей оцінюють свій стан здоров’я як добрий, 5% – як поганий, 45% - як задовільний. Майже кожен третій учень відмічає погіршення стану здоров’я протягом дня і навчального року.

Нещодавно Жидачівська школа №2 стала переможцем Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу «Школа сприяння здоров’ю».

Упродовж півстоліття спостерігається досить сумна тенденція - постійне погіршення здоров’я підростаючого покоління. Рік у рік дедалі більше учнів наших шкіл у процесі навчання набувають тих або інших хвороб. Тільки третина дітей здатна виконувати фізкультурні нормативи, почастішали випадки смертей на уроках фізкультури. Дати знання учням – домінуюче завдання вчителів, але воно нічого не варте, коли, набуваючи знання, дитина втрачає здоров’я.

Основна мета сучасної школи полягає у формуванні здорової особистості. Здорової як фізично, так і духовно. Саме такими принципами керується педагогічний колектив Жидачівської ЗОШ №2 у навчально-виховному процесі. Нещодавно школа стала переможцем Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу «Школа сприяння здоров’ю». Конкурс проходив у два етапи: перший - обласний, другий – Всеукраїнський. І у першому, і у другому етапі Жидачівська школа стала переможцем. Як вдалося колективу та учням перемогти всі українські школи та вибитися у переможці, ми запитали у директора навчального закладу та одного з авторів проекту «Школа сприяння здоров’ю» Оксани Мальцевої.

- Оксано Тадеївно, розкажіть, що спонукало вас впровадити у життя програму «Школа сприяння здоров’я» у своєму навчальному закладі?

- Здорова дитина – запорука здорової нації. Усі ми хочемо бачити дитину розумною, сильною, здоровою. Але, на жаль, статистика стану здоров’я школярів сьогодні досить невтішна. За даними МОЗ України, 90% усіх підлітків мають відхилення в загальному стані здоров’я, з них 20% мають по два та більше захворювань. Проблема здоров’я дітей нині стоїть настільки гостро, що ми повинні поставити запитання: що для нас важливіше – фізичне здоров’я дітей чи освіченість? Навчальні навантаження зараз нелегкі. Діти засвоюють великий обсяг інформації. За різними джерелами, тільки 7-9% випускників шкіл закінчують школу здоровими. За останні десять років захворюваність дітей шкільного віку зросла.

Зважаючи на це, починаючи з минулого року, педагогічний колектив нашої школи працює над створенням адаптованої моделі «Школи сприяння здоров’ю» у своїй Альма-матер. Ми розглядаємо здоров’я в широкому розумінні цього слова: здоров’я фізичне, психологічне, соціальне і духовне.

- Яку основну мету перед собою ставить педагогічний колектив «Школи сприяння здоров’ю»?

- Основна мета - навчити дітей бути здоровими, переконуючи в тому, що майбутнє залежить лише від них самих. На мій погляд, саме такий підхід необхідно культивувати на державному рівні. Інакше розмови про необхідність здорового способу життя залишаться всього лише словами, а можливість жити в гармонії з природою — нездійсненною мрією.

- Ви проводите моніторинг стану здоров’я учнів у школі?

- Так. Моніторинг життєдіяльності та організації навчального процесу, проведений серед учнів, батьків, вчителів школи, свідчить про те, що в цілому 50% дітей оцінюють свій стан здоров’я як добрий, 5% – як поганий, 45% - як задовільний. Батьки й учні зазначають, що протягом навчального року відбуваються негативні зміни в стані здоров’я дітей. Майже кожен третій учень відмічає погіршення стану здоров’я протягом дня і навчального року. Найбільше скарг про погіршення самопочуття під час зміни погоди (29%), що свідчить про знижений рівень адаптаційних можливостей організму дітей. Школярів турбують болі в суглобах, головний біль, зниження гостроти зору. Результати проведених анкетувань, аналіз стану здоров’я учнів, моніторинги зумовили потребу у розробці програми «Здоров’я учасників навчально-виховного процесу», головна мета якої поліпшення показників фізичного розвитку учнів, їх здоров’я підвищення рівня вихованості, культури здоров’я, інтелектуальних та творчих здібностей, виховання в учнів громадянської самосвідомості, самодостатності, прагнення до самовдосконалення.

- Які конкретні дії спрямовані на поліпшення стану здоров’я дітей у вашому навчальному закладі?

- У нашій школі навчається 478 учнів, працює 62 педагогічних працівники, педагогічний штат укомплектовано практичним психологом, логопедом, на базі школи працюють стоматологічний та медичний кабінети, на території розміщені ігрові майданчики з футболу, баскетболу, волейболу, два спортивних зали, танцювальний зал, кабінет основ здоров’я. Постійно протягом навчального року психологічна служба школи «Довіра» діагностує з питань психологічного здоров’я учнів. Медична служба постійно проводить бесіди з учнями, батьками. Оформлено «Листок здоров’я» у класних журналах, заведено «Паспорт здоров’я» на кожного учня.

Формуванню здорового способу життя всіх учасників навчально-виховного процесу, вихованню нового покоління громадян України сприяють навчальні предмети «Основи здоров’я», «Християнська етика», «Я і Україна», спецкурси «Безпека харчування», «Психологія спілкування», виховна робота класних керівників, учителів-предметників, корекційні заняття психолога школи, робота учнівського парламенту, шкільної республіки «МОДЕРН» та окружної республіки «КРОК».

Школа активно співпрацює із медичними працівниками Жидачівської центральної районної лікарні, районним центром Суспільної Служби України, Всеукраїнською благодійною організацією «АСЕТ», систематично проводяться зустрічі з проблем профілактики інфекційних захворювань, наркоманії, туберкульозу, особистої гігієни, безпеки харчування тощо. У навчальному закладі створено школу волонтерів, яка працює у тісному контакті з організацією Червоного Хреста.

- Чи передбачено у вашій програмі «Школи сприяння здоров’ю» певне місце для дітей із особливими потребами?

- Безумовно. Оскільки в школі навчається 10 дітей-інвалідів, то проводиться робота, спрямована на соціальну реабілітацію дітей з обмеженими можливостями в здоров’ї, адже рання реабілітація дітей з особливими потребами – це перший крок на шляху інтеграції в суспільство.

- Чи залучаєте до участі у проекті батьків, який вклад вони вносять у поліпшення здоров’я своїх чад під час навчально-виховного процесу?

- Значна увага приділяється роботі з батьки, адже сім’я – джерело здоров’я. Велике значення в соціальному середовищі має сімейна ситуація, у якій перебуває учень. В школі організовано консультпункт «Для молодих батьків», створено батьківський всеобуч «Родина і школа – обереги здоров’я дитини», учнівським парламентом випущено буклет для батьків «Життя – це рух, здоров’я і краса». Батьки беруть участь у спільних рейдах «Урок», «Канікули», «Діти на дорозі», «Комп’ютерний клуб», благодійних акціях «На крилах щастя», «Чисте довкілля», козацьких забавах, конкурсно-розважальних програмах «Тато, мама і я – спортивна сім’я».

- Мені відомо, що ви нещодавно повернулися з Києва?

-Так. У Києві проходила Всеукраїнська науково-практична конференція «Школи сприяння здоров’ю в Україні» (за підсумками Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу «Школа сприяння здоров’ю»). У роботі конференції взяли участь наукові, регіональні координатори національної мережі шкіл сприяння здоров’я, керівники загальноосвітніх, дошкільних, позашкільних навчальних закладів - переможців Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу «Школа сприяння здоров’ю». Саме тут ми мали змогу поділився з учасниками зібрання власними напрацюваннями педагогічного колективу щодо проектування освітніх компонентів навчально-виховного процесу у «Школі сприяння здоров’ю» та набратися досвіду в інших учасників проекту.

- Які плани хотілося б втілити у життя найближчим часом?

- Хотілося б, щоб у школі було створено тренажерний зал для учнів, але поки що це лише наші сподівання. Наразі педагогічний колектив школи працює над втіленням у життя та розвитком такого проекту як «Школа сприяння здоров’ю». Ми виходимо з того, що талант бути здоровим властивий кожному на генетичному рівні. Потрібно лише докласти зусиль для реалізації цих природою даних здібностей. І найголовніше — пам’ятати, що в основу процесу оздоровлення мають бути закладені мораль і віра. Турбуючись лише про плоть і нехтуючи душею, людина ніколи не стане по-справжньому здоровою. Вона стане чимось на кшталт дерева — на вигляд міцного, але трухлявого зсередини. Власне у цьому й полягає філософія «Школи здоров’я».

Марія ТАТЧИН.


Надрукувати  

Відео

Презентація нового роману Роксолани Сьоми "Світи суміжні"

Виставка народного одягу Жидачівщини

Виставка "Жидачівщина в полум’ї революції та російсько-української війни"