Передплата друкованого видання на 2020 рік

Індекс видання: 30496

Часопис "НОВИЙ ЧАС"

Тематика: Громадсько-політичні та літературно-художні видання

Мінімальний строк передплати: 1 міс.

Передплатити

Давня парафія у Старому Селі

З протоколу візитації (1) церкви Старого Села Журавнівського деканату в перекладі з мов оригіналу – польської, а подекуди і латинської. Візитацію усіх церков львівської єпархії виконав впродовж 1732-1733 рр. отець Микола Шадурський. На той час Старе Село мало свого священика, який очолював сільську парафію.

Парафія - найменша церковно-адміністративна одиниця зі своєю церквою, церковним нерухомим майном, церковною громадою і священиком на чолі. Найближчі парафії утворювали деканат, а деканати - єпархію. Єпархією управляв єпископ.

На території своєї парафії священик разом з дяком правив богослужіння, виконував обряди хрещення, вінчання, похорону, освячував воду, будинки. Священик був зобов'язаний допомагати парафіянам порадами, навчанням, відвідувати хворих. Без дозволу церковної влади він не мав права залишати парафію на тривалий час. Священик записував у метричних книгах дані про народження, шлюби й смерть парафіян. В українській церкві парафія була осередком духовної культури та освіти. При парафіях функціонували парафіяльні школи аж до моменту організацій світською владою народних шкіл.

Першу письмову згадку про священиків Старого Села та Монастирця знаходимо в Йосифінській метриці [8] села Монастирець від 1784 року. Священиком у Старому Селі на той час був о. Романович, у Монастирці - о. Камінський. Немає письмових джерел, які б свідчили про об'єднання названих сіл в одну парафію.

Священик Романович (його імені не знаємо) проживав у Старому Селі. Мав 6 наділів під город (3,07 га), 21 наділ орного поля (21,21 га) і сіножать (1,65 га).

Протоколи візитацій є цінним джерелом до вивчення історії церкви.

Далі - слово одному з протоколів.

«У цьому селі є духівник на ім'я Григорій. Рекомендований його милістю паном Казимиром Ігнацим Лєщинським графом з Лєшни каштеляном львівським. Поставлений своїм намісником(2). Має інсталяційну (3) грамоту. Висвячений у 1712 р. ясновельможним преосвященним отцем Варлаамом Шептицьким єпископом львівським.

Метрика не акуратна. Не показав реєстру мертвих і живих парафіян. Постійно перебуває в парафії. Богослужіння пильнує. Святі Тайни пристойно адмініструє. Малих дітей навчає тайн прийнятої віри і молитви. Охоче відвідує хворих. Ніхто не помер без християнських обрядів. Речі, що належать до церковного обряду, знаходяться у різних місцях. Святе миро і єлей у хаті або в келії духівника. Свята Євхаристія принаймні є на вівтарі у дерев'яній не помальованій дарохранильниці. Не посвячена, бо ківот відсутній.

Нема всіх книг до церковної відправи. Лише Псалтир, Тріодь цвітна, Служебник і Требник Желіборського та Євангеліє. До проповідей - жодної.

Не виявлено яких-небудь непорозумінь. Щорічно сповідається чотири рази. Донедавна був цілий лан церковної землі. Тепер нема і третьої його частини, з якої дає до двору чинш в обсязі 30 польських злотих, податок від великої рогатої худоби, бджолину десятину. Обмаль сіножатей. 18 дворів парафіян. Вони нічого такого не повідомили, що могло б компрометувати духівника.

Церква дерев'яна на кшталт шопи під титулом Успення Найсвятішої Діви. Збудована в давні часи. Покрита соломою. Цвинтар огороджений плотом. Вівтар занедбаний, не оздоблений відповідно з синоїдальною настановою. Антимінс (4) між обрусами. Хрест з розп'яттям дерев'яний. Відсутня підлога. Дзвін на буці між вітками. Келих один олов'яний. Пурифікаторів (5) немає. Платок під чашу чистий в порядку. Воздух (6) один великий з малих рушничків. Гумералів (7) належних і відповідних поясів не було. Підризників два, апаратів два. Дзвінок один, малий. Підсвічники дерев'яні. Кадильниця латунна. Свяченої води при дверях у церкві не було.

Образів чотири, пристойно намальованих на дереві. Хоругва лише одна, оздоблена, з образами.

Частиці для хворих відновлює що дві неділі. Святі Дари до хворих носить із свічками і дзвінком. Святі Тайни уділяє відповідно з канонічними правилами Похорон відправляє по-християнськи. Прецесійний хрест відсутній. Тай звичаєм він не передбачений».

Примітки

1 – візитація (лат.) – перевірка діяльності парафій вищою адміністрацією;

2 – йдеться про декана;

3- інсталяція (лат) – надання посади, наприклад. пароха;

4 – антимінс (гр..) – чотирикутне полотно з вшитими в нього частинками мощів, із зображенням покладеного до гробу Ісуса Христа, знарядь його катувань та чотирьох євангелістів, яке розгортають на престолі для здійснення Літургії;

5 – пурифікатор – невеликий за розміром рушничок, що служить для витирання літургійної посуди;

6 – воздух – покривало для церковного посуду з причастям;

7 – гумерал – нараменник.

Протокол візитації церкви в Старому Селі підготував до друку разом із коментарями

Василь Попович.


Надрукувати  

Відео

Презентація нового роману Роксолани Сьоми "Світи суміжні"

Виставка народного одягу Жидачівщини

Виставка "Жидачівщина в полум’ї революції та російсько-української війни"