Бути чи не бути ринку землі в Україні Друк
Понеділок, 07 лютого 2011, 10:03

Земельна реформа - одне із ключових завдань влади на 2011 рік. Про це заявив Президент України Віктор Янукович. Як кажуть експерти, йдеться про скасування мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення, який діє в Україні. І зробити це Верховна Рада має намір уже незабаром.

Формування ринку земель сільськогосподарського призначення є одним з найбільш дискусійних і заполітизованих питань аграрної політики в Україні. Протягом півтора десятиріччя точаться дискусії щодо цього питання.

Обговорюючи нині реалії ринку землі, що, до речі, за Конституцією України є основним багатством українського народу, думки «вчених» розходяться. Насамперед у питанні, чи існує в Україні ринок землі. Можна сказати так, адже мораторій на відчуження земель сільськогосподарського призначення не безмежний, а тому категорії земель, що не підпадають під дію ст. 15 Перехідних положень ЗК України, можна вважати повноцінним об’єктом ринку. Це вагомий аргумент, проте...

Згідно з даними Державного земельного кадастру загальна площа земель України становить близько 61 млн га, з яких 42 млн (69,3% території) – землі сільськогосподарського призначення (у тому числі орна земля – близько 33 млн га). Тобто близько 70% земель в Україні де-юре лишаються поза ринком. Тенденції у світі, а особливо в Європі, такі, що частка сільгоспугідь, яка припадає на одного мешканця, невпинно зменшується, а загальна потреба у продовольстві зростає дуже швидко. Біотехнології за темпами розвитку випереджають навіть інформаційні технології. Неважко спрогнозувати, що вартість землі невпинно, але доволі швидко зростатиме. Тому суспільство і більшість політичних сил визнають неминучість формування ринку земель сільськогосподарського призначення в Україні за умови належного нормативно-правового забезпечення засад його функціонування.

На початку січня Кабінет міністрів оприлюднив проект закону «Про ринок земель», що може кардинально змiнити життя людей у селах.

Детальніше про проект закону «Про ринок земель» «Новий час» вирішив з’ясувати у начальника Держкомзему у Жидачівському районі п. Ярослава Майкута.

- Тож, пане Ярославе, скажіть, на що надіятися в разі продовження мораторію на продаж - купівлю землі?

- На сьогодні більша частина земель сільськогосподарського призначення концентрується у власності найменш економічно активної частини сільського населення - пенсіонерів, а також людей, які не мають належних професійних знань, фізичних, фінансових можливостей займатися виробництвом сільгосппродукції, управляти земельними активами. Це призводить до невикористання земель сільськогосподарського призначення. Україна - єдина держава в світі, яка ніби подарувала землю мільйонам громадян, видавши їм державні акти на землю. Вийшло, що формальними власниками ділянок по 1-2 га стали українські селяни, які найчастіше не здатні самостійно обробляти поля, але й не мають права продати наділ.

Також через відсутність ринку земель ускладнюється можливість створення великих господарств ринкового типу, а це кардинально знижує конкурентоспроможність українського сільського господарства на світових ринках. Через неможливість оформлення іпотеки під заставу земельних ділянок втрачається велика частка інвестицій у аграрний сектор української економіки.

- Багато політичних сил (лівих і правих) заявляють, що, якщо такий закон буде прийнято, землі скуплять великі промислові групи, внаслідок чого селяни перетворяться на наймитів.

- Проектом Закону України «Про ринок земель» передбачено обмеження щодо максимальної граничної площі земельних, ділянок, що можуть перебувати у приватній власності однієї особи для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Також нагляд за ринком земель проводиться з боку Антимонопольного комітету України.

- Пане Ярославе, експерти також висловлюють побоювання щодо виникнення такого явища як «спекуляції» земельними ділянками, коли значні площі земель сільськогосподарського призначення скуповуватимуться фінансовими спекулянтами з метою подальшого їх перепродажу за більш високою ціною, що призведе до зростання вартості аграрної продукції і спричинить інфляцію.

- Ціну на землю можна буде встановити за допомогою експертної грошової оцінки. А зупинити спекуляції можна завдяки внесенню підготовлених змін до Декрету Кабінету міністрів України «Про державне мито» щодо запровадження підвищених ставок державного мита при перепродажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення (сільгоспугідь) протягом 5 років з дня укладення договору. Відповідно до цих змін держмито при відчуженні ділянки становитиме від 60 відсотків від нормативної грошової оцінки при відчуженні на п’ятий рік володіння і до 100 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки при відчуженні за перший рік володіння.

- Яким чином у законі «Про ринок землі» пропонується регулювати земельні відносини?

- Закон пропонує утворити державну спеціалізовану установу з управління землями сільськогосподарського призначення державної власності, одним з основних завдань якої є проведення землеустрою, консолідація та забезпечення охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності.

- Які можливості відкриються перед українцями після прийняття цього закону?

- Селяни зможуть повноцінно реалізувати право приватної власності та інші права на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, буде створене сприятливе ринкове середовище, що забезпечить постійний перехід речових прав на землю до найбільш ефективного власника, збільшаться інвестиції у сільське господарство, відбудеться раціональний перерозподіл та оптимізація використання земель сільськогосподарського призначення, буде встановлена об’єктивна ринкова вартість земельних ділянок у процесі їх економічного обороту, підвищиться ефективність використання природно-ресурсного потенціалу земель сільськогосподарського призначення, збережуться та будуть створені нові робочі місця у сільській місцевості. До речі, згідно із проектом закону «Про ринок земель» іноземні громадяни, особи без громадянства, підприємства, засновані за участі іноземних фізичних і юридичних осіб, іноземні юридичні особи і іноземні держави не зможуть купувати у власність землі сільськогосподарського призначення. Документом передбачається, що земельні ділянки сільгосппризначення, придбані у власність цими особами, підлягають відчуженню впродовж одного року з дати придбання.

- Пане Ярославе. Ви працюєте у сільському господарстві не один день. На вашу думку, як краще поступити сьогодні: продовжити мораторій на продаж-купівлю землі чи ні?

- Землю необхідно віддати тим, хто здатний її обробляти і вміє на ній працювати. Сьогодні господар через відсутність землі не може розвивати виробництво. Землею повинні володіти ті хто хоче, а головне - може на ній працювати.

У цілому можна констатувати, що світовий досвід показує, що регулювати ринок земель набагато ефективніше, ніж заганяти його в тінь.

Розмовляла Марія ТАТЧИН.